fredag 19. april 2013

Gjenbruk i hagen.....

I dag har jeg malt i hagen med stor pensel.
I overført betydning.

Jeg har brukt svart duk til å lage formen 
der elvestenene rundt plommehekken/gjerde skal være.

Elvestenene har vi fått fra en hageeier som må grave opp hagen for drenering i år.
Vi sier ja takk vi, mye i hagen er faktisk gjenbruk.

Her er et bilde før jeg startet.

Her ligger elvesteinene vi fikk fra en i Sarpsborg.

Rundingen til venstre i bildet er buede kantstein vi fikk,
og et tre vi har kjøpt brukt. Ja det går ann!

Her ser du en cementring vi har fått fra en annen hageeier.

Litt jordforbedring.

Her legges duken ut og det startet selvfølgelig å regne.

Den svarte steinen er en rombeporfyr vi fikk,
den skal flyttes og få sin egen ring.
Er det noen som har stor en til overs?

Det klippes inn ved plommetrærne.
Plommetrær er plantet i hagens nedkant for å lage et gjerde.
De ble kjøpt veldig billig på høstsalget.

Her har jeg klippet duken i en bue og prøvelagt belegningsstein.

Vi må helt klart få tak i mer elvestein og belegningsstein.

Balansestokkene som står opp av bakken har vi fått brukt,
det er gamle strøm/lyktestolper.
Jeg vet ikke helt om de skal stå her, hva synes du?
Vi har mange fler og har litt lyst til å sette mange i en klynge.

Her ser du det fra en annen vinkel.

Det ser ut som vi har mye elvestein i disse posene.
Men jeg oppdaget fort at det nok er en dråpe i havet.
Vi skal grave en kant hvor vi støper ned kantsteinene,
men det får vente. Vi har jo ikke steinen vi skal bruke enda.
Nå er gresset så vått at det er best å ikke tråkke så mye rundt der også.
Jeg er veldig glad for tipsene jeg fikk fra hagedesigneren Darren Saines.
Men han skal på ingen måte holdes annsvarlig for sluttresultatet, 
det var nok ikke helt slik han ville gjort det.

På lang sikt skal det lages noen rette og buede lecavegger også.
Det vil binde det hele sammen.
Vet du om noen som skal kaste/bli kvitt
noe av det som er nevnt i dette innlegget? 
Gi oss beskjed.

Vi synes det er kjempegøy med gjenbruk!

Er du for gjenbruk i hagen eller shoppes det bare på plantesenter?

2 kommentarer:

  1. Hei på deg.
    Dere ligger ikke på den late siden ser jeg.
    Gjenbruuuk blir alltid veldig kuuult (det skulle rime hehe), og stein i hagen kan blir aldri feil.
    Det blir sikkert veldig flott.
    Ha en fin kveld, Maritklem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jaaaa, gjenbruk er kult! Det blir veldig fint. Nyter det allerede, selv om det ikke er ferdig. Det tar tid når men er en gjenbruker. Klem.

      Slett

Takk for at du tar deg tid til en liten kommentar!